قانون 80 20

قانون-20-80

در این مقاله می‌خواهیم درباره یک قانون مفید و کاربردی به نام قانون 80 20 صحبت کنیم. شما می توانید قانون 80 20  را در هر جنبه ای از زندگی خود، از جمله در محل کار و خانه، با تندرستی و سلامت، روابط و پیشرفت شخصی به کار ببرید.

قانون 80 20 چیست؟

قانون 80 20 که به عنوان اصل پارِتو نیز شناخته می شود، یکی از مفیدترین مفاهیم برای مدیریت زندگی و زمان است. اصل پارِتو بیان می‌کند که 20 درصد از فعالیت های شما 80 درصد نتایج شما را تشکیل می دهد. این یک مفهوم سخت ریاضی نیست. اصلا نگران نباشید.

اگر بخواهیم به صورت ساده اما کاربردی بیان کنیم، قانون 80 20 یعنی این که تشخیص دهید که تقریباً 20 درصد از اقدامات یا بیشتر کارهای سازنده شما منجر به بیشترین موفقیت می شود. حال این قانون می تواند در هر زمینه‌ای از زندگی شغلی و شخصی شما اعمال شود. یا به عبارت دیگر ما روی آن دسته اقدامات کمتر ولی حیاتی خود تمرکز کنیم و قسمت اقدامات زیاد اما غالبا بی اهمیت‌مان را نادیده بگیریم.

قانون 80 20 چگونه کار می کند؟

در جامعه و اطراف خودمان افراد زیادی را مشاهده می‌کنیم که دارای مشغولیت زیادی هستند و معمولا تمام روز را مشغول هستند. اما به نتیجه مطلوبی که می‌خواهند نمی‌‎رسند. عمده دلیل این نارضایتی و عدم بهره وری مناسب این است که آنها اغلب زمان خود را بر روی کارهای کم اهمیت‌تر صرف می‌کنند. انها با تمرکز کردن و انجام یک یا دو فعالیت با ارزش‌تر و حیاتی کسب و کار خود را به طور چشمگیر متحول کنند.

سیستم سازی کسب و کار | صفر تا صد سیستم سازی
ادامه مطلب

معمولا با ارزش ترین وظایفی و فعالیت‌هایی که می توانید هر روز انجام دهید، دشوارتر و یچیده‌تر هستند، اما بر اساس قانون پارِتو ، بازده و پاداش تکمیل آنها می تواند چشمگیر و فوق العاده باشد.

حرف ما با شما این است که همیشه قبل از شروع کار، از خود بپرسید: “آیا این کاری که انجام می‌دهم در 20 درصد بالای فعالیت های من است یا در 80 درصد فعالیت‌های پایین من است؟”

قانون 20 80 یا پارِتو را در روتین کارهای خود قرار دهید. روز خود را با انجام کارهای با ارزش شروع کنید. هرچند نسبت به بقیه کارهای کم ارزش‌تان سخت باشد. اما بعد از مدتی تبدیل به عادت شما می‌شود.

مزایای استفاده از قانون 80 20

وقتی قانون 80 20 را در زندگی و فعالیت‌های خود بکار بگیرید، نه تنها می‌توانید چیزهایی را که بیشترین موفقیت شما را به ارمغان می آورد، بررسی کنید و شناسایی کنید، بلکه می توانید دلایل اصلی مشکلات یا عدم پیشرفت را نیز بفهمید.

برخی از مزایای استفاده از 80 20 اصل در زندگی شخصی و حرفه‌ای عبارتند از:

  • بهره وری بیشتر
  • رهبری موثرتر
  • افزایش اعتماد به نفس
  • استفاده کارآمدتر از منابع
  • مهارت های حل مسئله بهتر
  • مهارت های تصمیم گیری بهبود می‌یابد

 

کاربردهای اصل پارِتو

اصل پارِتو در مدیریت زمان

بر اساس قانون 20 80 (پارِتو )، مشغله داشتن با مولد بودن یکسان نیست. کارآفرینان، صاحبان مشاغل کوچک و افراد خود اشتغال اغلب احساس می‌کنند که مجبورند ساعت‌های زیادی را برای کسب سود کار کنند و از کار کردن برای شخص دیگری اجتناب کنند.

7 راه ساده برای مشاوران املاک برای جلوگیری از فرسودگی شغلی
ادامه مطلب

این نوع رفتار در واقع باعث ایجاد یک تعادل نادرست بین کار و زندگی می شود که می تواند ناسالم شود، منجر به فرسودگی شغلی شود، بهره وری را کاهش دهد و حتی از اهدافی که زمانی بسیار مهم به نظر می رسید دست کشیدند.

همانطور که در ابتدا گفتیم، ممکن است افراد زیادی باشند که صبح تا شب در فعالیت هستند. اما آنچنان بهره‌وری لازم را از فعالیتشان نمی‌برند.

برای جلوگیری از این روند نامناسب و معیوب باید 20 درصد از فعالیت‌هایشان را شناسایی کنند که درآمد عمده آنها را تامین می‌کند و در آینده نیز  بالاترین بازده و درآمدزایی چشمگیری می‌رسد.با این کار هم از وقت گران بهای خود را به بهترین صورت کنترل کرده، فرسودگی شغلی کمتری خواهیم داشت و روی 20 درصد عمده از کارهایمان تمرکز بیشتری خواهیم داشت.

قانون 80 20 در روابط

در میان افرادی که بعنوان دوست نگاه می‌کنید، 20 درصد از آنهایی را انتخاب کنید که باعث پیشرفت شما شدند. این افراد کسانی هستند که در رسیدن به هدف و آن فردی که می‌خواهید تیدیل شوید به شما می‌کنند. پس 80 درصد وقت خود را از میان دوستانتان صرف این 20 درصد گفته شده کنید.

برای استفاده از اصل پارتو برای ایجاد یک رابطه خوب با همسر یا شریک زندگی خود، ممکن است درک این نکته مفید باشد که 80 درصد از مشکلاتی که زوج ها با آن مواجه هستند احتمالاً ناشی از 20 درصد کوچکی از اعمال یا رفتارهای آنهاست. شما اگر دچار مشکل در این زمینه شده باشید با برطرف کردن این 20 درصد مشکل عمده، 80 درصد مسائل اصلی شما برطرف خواهد شد.

اثر تقدم
ادامه مطلب

اصل پارتو در تعیین هدف

روی یک کاغذ اهداف خود را یادداشت کنید. حال این اهداف می‌تواند کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت باشد. حال اکنون با انجام دادن کدام یک از اهدافتان بیشتر نتیجه مثبت و بهره‌وری را خواهید داشت؟

به همین منوال 20 درصد از اهداف عمده خود را یکی یکی پیدا کرده و انتخاب کنید تا بیشترین نتیجه و تاثیر مثبت را در زندگی کاری و شخصی شما داشته باشد. شما باید برای رسیدن به اهدافی که به عنوان ارزشمندترین در تمام دوران انتخاب کرده اید به کار خود ادامه دهید.

قانون 80 20 را در مسیر موفقیت خود دنبال کنید

شما با توجه به قانون 80 20 می‌توانید تمرکزتان را روی 20 درصد مشتریانتان که 80 درصد خریدهای محصولات یا خدمات شما را انجام می‌دهند، بگذارید. این اصل، اصل پارِتو است که می‌توانید در همه جنبه‌های کسب و کارتان استفاده کنید.

مرکز بیزینس کوچینگ کریمی(KBC)، با دانشی که دارد باعث بهبود عملکرد کسب و کارهای فردی و سازمانی شده و در رسیدن به نقطه مطلوب در کنار این عزیزان است.2

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط